Un proiect derulat cu fonduri europene în Banat care prevedea construirea unui port la Pojejena, a unei plaje turistice și achiziționarea unui catamaran care să facă curse între Pojejena și Kladovo, malul românesc și cel sârbesc al Dunării, nu doar că a eșuat lamentabil, dar s-a soldat și cu un dosar DNA, deschis în urma unei sesizări a Oficiului European de Luptă Antifraudă – OLAF. În dosar, actorii principali sunt fostul edil al Pojejenei și arhitectul șef al Consiliului Județean Caraș-Severin.

Fostul primar al comunei Pojejena, Omer Radovancovici, și arhitectul șef al Consiliului Județean Caraș-Severin, Victor Naidan, alături de firma TAB Construct Confort SRL și administratorul acesteia, Liviu Taban, sunt suspecți într-un dosar al DNA Timișoara legat de achiziția unei ambarcațiuni într-un proiect derulat cu fonduri europene în Banat. Proiectul derulat pe fonduri europene prevedea construirea unui port la Pojejena și a unei plaje turistice, alături de achiziționarea unui catamaran care să facă curse pe Dunăre între Pojejena și Kladovo, malul românesc și cel sârbesc.

Omer Radovancovici

Pe lângă ancheta DNA, proiectul este un eșec: plaja turistică de la Pojejena este fără turiști an de an, portul a avut probleme de construcție, iar catamaranul face croaziere pe Dunăre, dar fără o prea mare legătură cu municipalitatea din Kladovo, așa cum era angajamentul din proiect, ci doar pe partea românească a Dunării și, doar la cerere, pot fi făcute curse de pe malul românesc pe cel sârbesc. Pentru plecări este folosit vechiul port din Moldova Nouă, nu noul port.

  • Dosarul a fost deschis în urma unei sesizări OLAF.
  • Omer Radovancovici mai are o condamnare pentru contrabandă și constituire de grup infracțional organizat.
  • Catamaranul ar fi fost recepționat, deși se afla într-un port din Serbia.
  • Portul din comuna Pojejena nu este operabil, așa că ambarcațiunea a ajuns în Portul Moldova Nouă.

Amplul proiect cu finanțare europeană stabilea o colaborare între Consiliul Județean Caraș-Severin, Primăria Pojejena și Primăria din Kladovo, contractul de finanțare fiind semnat în anul 2011. Proiectul urma să lege cele două maluri ale Dunării printr-un port la Pojejena și un catamaran (ambarcațiune ușoară) care să facă curse pe Dunăre între cele două maluri. În cele din urmă, neregulile au determinat apariția unui dosar DNA.

Denumit „Creșterea gradului de mobilitate în vederea dezvoltării schimburilor economice și turistice în zona transfrontalieră Pojejena – zona eligibilă Vojevodina”, proiectul a beneficiat de o finanțare totală de 1.019.400 euro, din care 145.000 de euro, cu tot cu TVA, pentru achiziția catamaranului.

Lucrurile s-au împotmolit încă din 2011, atunci când Consiliul Județean Caraș-Severin a organizat mai multe licitații, atât pentru construcția portului, cât și pentru achiziția catamaranului, licitații la care nu s-a înscris nimeni.

Proiectul portului

Abia în 2012, firma bucureșteană TAB Construct Confort SRL s-a înscris la licitația pentru achiziția ambarcațiunii și a și câștigat-o. Anterior, compania câștigase și licitația pentru realizarea portului și a plajei turistice din Pojejena.

Firma a prezentat la licitație o înțelegere cu un șantier naval din Serbia pentru construcția catamaranului.

Iar de aici începe un lung șir de probleme și explicații date de firmă și de Consiliul Județean Caraș-Severin atât Biroului Regional de Colaborare Transfrontalieră Timișoara (BRCT), cât și Organismului European de Luptă Antifraudă (OLAF).

Deși e vorba despre un proiect turistic, promovarea a fost extrem de discretă. După câștigarea licitațiilor, transparența pe proiect a fost tot mai redusă, iar la recepții, organizatorii au evitat presa.

Publicitatea a venit însă în 2016, după ce mai mulți inspectori OLAF au făcut o inspecție atât la Consiliul Județean Caraș-Severin, cât și la Pojejena. La acel moment, oficialii OLAF ne-au transmis că investighează presupuse nereguli la proiectul coordonat de Consiliul Județean Caraș Severin.

Citiți mai mult pe PressHub

 


Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Reșița.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.