Unele administraţii locale au valorificat la maximum oportunitatea implementării unor proiecte de investiţii din fonduri guvernamentale sau europene, rezolvând astfel deficienţele în asigurarea unor servicii publice de calitate, precum alimentarea cu apă/canalizarea, iluminatul şi transportul public, etc. fapt pentru care chiar trebuie felicitate și apreciate pentru interes și preocupare. Că altele stau încă după proverbul „cazi pară mălăiață în gura lui Nătăfleață!”…

Să menţionăm aici, cu titlu laudativ, Primăria municipiului Reşiţa şi operatorul judeţen de apă/apă uzată AQUACARAŞ SA, care au accesat finanţări semnificative şi ar  trebui să asigure comunităţii locale un standard de viaţă la nivel european.

Toate bune şi frumoase, dar când a fost vorba ca proiectele de pe hârtie să se aplice în teren, au început durerile de cap, pentru că documentaţiile au cam fost întocmite „din birou” şi „ca să fie făcute”, iar unii fericiţi deţinători de funcţii de conducere au dat dovadă de lipsă de profeionalism sau de respect faţă de cetăţeni. Iar acum, după executarea unei bune părți din lucrare suntem asaltați la redacție de către cetățeni care ne semnalează că se sparge fix unde s-a asfaltat. Ba chiar și pe facebook, postările de acest fel sunt tot mai dese…

În concret, cetăenii care ne scriu se referă la investiţia Primăriei Reşiţa, care implementează un ambiţios proiect de reintroducere a tramvaiului şi de reabilitare a reţelei stradale, care însă se suprapune, pe unele tronsoane, cu proiectul AQUACARAŞ SA, de reabilitare/extindere a reţelei de apă/apă uzată.

În teorie, AQUACARAŞ SA ar fi trebuit să instaleze conductele, iar ulterior să se monteze şinele de tramvai şi să se reabilize străzile şi trotuarele, dar în practică, se ajunge la o lucrare cam de-andoaselea.

Deoarece AQUACARAŞ SA nu a gestionat în mod profesionist relaţia cu constructorul SORADI DEVELOPEMENTS, care, după ce a încasat avansul maxim stabilit de lege (oare de ce?) şi i s-au tolerat întârzieri şi monopere de proastă calitate a abandonat lucrarea, Primăria Reşiţa a fost nevoită să dea acordul pentru demararea lucrărilor de către PORR CONSTRUCT, pentru a nu pierde finanţarea accesată.

Deci, pe bună dreptate, ne punem întrebarea….ce se va întâmpla când proiectul cu tramvaiul va fi finalizat, iar AQUACARAŞ SA va demara lucrările de amplasare a conductelor?

Oare nu ajungem de bătaie de joc, ca străzile şi trotuarele nou construite de Primăria Reşiţa să fie sparte de AQUACARAŞ SA? Va fi oare tras la răspundere directorul AQUACARAŞ, domnul Filipescu, pentru faptul că nu a reziliat din timp contractul cu firma neseriosă? Sau dacă a greşit atât de flagrant, a parcurs oare procedurile legale pentru reţinerea garanţiei de bună execuţie sau pentru obţinerea unor despăgubiri?

Cred că sunt întrebări de bun simţ şi nepărtinitoare! Şi am convingerea că domnul primar al Reşiţei – Ioan Popa nu are nicio justificare să se plângă, în stânga şi-n dreapta, că doar ştie toată lumea că îl susţine în funcţie pe domnul Filipescu, împreună cu prietenul Dunca, preşedintele CJ Caraş-Severin, principalul acţionar al AQUACARAŞ SA.

Din ce am fost semnalați și noi, se va tolera, ca pe anumite tronsoane, să se spargă asfaltul nou, pentru amplasarea conductelor, iar în anumite zone, traseul iniţial al acestora se va modifica.

Din soluţia asta de compromis, lăsând la o parte penibilul situaţiei, rezultă problema legată de garanţia de bună execuţie depusă de firma PORR CONSTRUCT, care nu va mai putea fi reţinută, în cazul unor intervenţii ulterioare recepţiei finale.

Să aibă oare vreo legătură cu asfaltul de calitate discutabilă (denivelat şi deteriorat pe alocuri) turnat de firma susmenţionată sau cu faptul că în unele zone cimentul se exfoliază?

Se mai adugă însă şi cheltuielile suplimentare care vor trebui suportate de către AQUACARAŞ SA pentru modificarea traseului magistralelor de apă/apă uzată, care, nefiind incluse în documentaţia finală, nu reprezintă cheluieli eligibile în proiect.

Referitor la AQUACARAŞ SA, să discutăm şi decizia directorului Filipescu (elogiată public de primarul Ioan Popa)  de a sponsoriza Clubul Sportiv Muncitoresc Reşiţa. Sigur că sună frumos şi dă bine la imagine ca acest club emblematic să fie sprijinit financiar, pentru încurajarea vieţii sportive a tinerei generaţii. Dar oare este moral ca din banii colectaţi din întregul judeţ să fie sprijinit un club local?

Unde mai pui faptul că fondurile operatorului AQUACARAŞ SA provin din tarifele (majorate constant) percepute de la populaţie, care, teoretic, sunt destinate pentru asigurarea în bune condiţii a serviciului de apă şi canalizare.

Domnul Filipescu ar trebui să ne explice tuturor cum de nu sunt bani pentru angajarea personalului pentru diversele  intervenţii/avarii sau pentru racordarea unor străzi (inclusiv din municipiul Reşiţa, reşedinţa judeţului), dar este posibilă sponsorizarea unui club sportiv.

Acelaşi domn director ar trebui să facă public şi faptul că societatea pe care o conduce înregistrează restanţe la ANAF şi este în situaţia plăţii eşalonate a unor arierate!

În concluzie, să ne întrebăm, fiecare dintre noi, de ce a insistat domnul Dunca ca operatorul AQUACARAŞ SA să fie băgat la inaintare în contractele de deszăpezire, curăţare vegetaţie şi de operare a bacului de la Moldova Nouă?

Conform ANRSC, toate aceste activităţi exced domeniului de activitate al operatorului în cauză, şi din cauza asta, de silă bucuroşi cum s-ar spune, au trebuit să renunţe la astfel de contracte atribuite direct!

Cât despre domnul Dunca, să ne punem semne de întrebare şi de ce intenţionează să cheltuiască banii instituţiei pe care o conduce pentru achiziţia containerelor de la Spitalul Judeţean Reşiţa, după ce le-a închiriat aproape un an de zile, în condiţiile în care s-au finalizat lucrările pentru extinderea Unităţii de Primiri Urgenţe/UPU.

Cred că răspunul la multele întrebări puse are legătură cu banii publici şi cu faptul că e important cine îi gestionează! Conform principiului că e bine să ai cuţitul care taie şi împarte feliile de pâine!

Revenind la sesizările cetățenilor, le recomand să se consoleze cu gândul că măcar într-un oraș din Caraș-Severin se implementează la foc continuu proiecte cu finanțare europeană…

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *